Skip to main content

Ontdek de kracht van Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) zorgt voor verbeteringen op het gebied van analyses. Met innovatieve functies en verbeterde mogelijkheden biedt GA4 een diepgaander inzicht in het gedrag van gebruikers op websites en apps. De belangrijkste aspecten van GA4 lichten we hieronder uit.

In dit artikel lees je het volgende:

Nieuwe manier van meten in Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) introduceert een gebeurtenisgericht datamodel, waarbij de focus ligt op gebruikersinteracties in plaats van paginaweergaven. Waar in Universal Analytics (UA, de oude versie) elke paginaweergave werd geregistreerd wordt in GA4 een paginaweergave pas als een gebeurtenis geregistreerd wanneer er ook daadwerkelijk iets van activiteit op die pagina plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn: scrollen, langere tijd op de pagina blijven, iets aanklikken etc.

Daarnaast is het nu ook mogelijk om de tijd te meten wanneer je maar 1 pagina bezoekt, dit was voorheen in UA niet mogelijk. De data is dus accurater en zegt ook daadwerkelijk iets over het bezoek (iemand is daadwerkelijk actief geweest).

Dit stelt ons dus ook in staat om gedetailleerdere informatie te verzamelen over het gedrag van gebruikers, zoals het bijhouden van specifieke acties, knoppen en gebeurtenissen.

Het meten zonder cookies

Met de toenemende privacyvoorschriften en browserwijzigingen wordt het meten van gebruikersgedrag zonder cookies steeds belangrijker. GA4 biedt mogelijkheden voor het meten zonder cookies, zelfs wanneer cookies worden geblokkeerd of beperkt. Als cookies niet zijn toegestaan wordt er namelijk gemeten op basis van machine learning (volledig gebaseerd op jouw website).

Voorspelmodellen

Een nieuwe spannende functie van GA4 is de mogelijkheid om voorspellingen te genereren over toekomstige gebeurtenissen op je website.

Door machine learning-technieken toe te passen op historische gegevens, kan GA4 voorspellen welke acties gebruikers waarschijnlijk zullen ondernemen en automatisch belangrijke trends en patronen in je gegevens te detecteren. Zo kun je schattingen zien op basis van gebeurtenissen, paginaweergaven en meer.

Per 1 januari 2024 geen Universal Analytics (UA) meer

Voor 1 juli moest je migreren naar Google Analytics 4 omdat er vanaf 1 juli geen data meer wordt opgevangen en doorgegeven middels Universal Analytics. Wil je dus data blijven ontvangen en kunnen inzien, dan zul je per 1 juli GA4 op je website moeten hebben.

Tot 1 januari 2024 kun je de gegevens van Universal Analytics nog blijven inzien. Hierna worden alle properties verwijderd. Wil je de data uit het verleden nog kunnen inzien? Dan zul je voor 1 januari 2024 een export moeten maken.

Verbeteringen en veranderingen in Google Analytics 4

Zoals eerder gezegd maakt GA4 gebruik van een gebeurtenisgericht datamodel in plaats van paginaweergaven, waardoor je betere informatie krijgt over gebruikersinteracties en het gedrag op je website. Er worden geen steekproeven meer gedaan, maar de data is een stuk betrouwbaarder.

Naast de bovengenoemde punten zijn er nog meer verbeteringen in de nieuwe versie zoals verbeterde rapportagemogelijkheden, inclusief geavanceerde segmentatie en analysetools. Je kunt dieper graven in je gegevens en relevantere inzichten krijgen om betere beslissingen te nemen.

GA4 biedt meer flexibiliteit bij het instellen van doelen, evenementen en conversies en je kunt nog beter segmenteren. Je kunt eenvoudig aangepaste gebeurtenissen definiëren en deze aanpassen.

Daarnaast is de integratie met Google Ads en YouTube verbeterd en is er een vereenvoudigde, snellere interface voor een betere gebruikservaring. IP anonimisering. staat standaard aan en cross domain tracking is een stuk simpeler geworden.

Met deze verbeteringen stelt GA4 je in staat om nog diepere inzichten te verkrijgen en daardoor betere beslissingen te nemen om je website prestaties te verbeteren.

Wat is cross domain tracking?

Stel je voor dat je een bedrijf hebt met verschillende websites of subdomeinen. Met cross-domain tracking in GA4 kun je het volledige traject begrijpen, zelfs wanneer gebruikers tussen deze verschillende domeinen navigeren.

Normaal gesproken zou GA4 elke domeinverandering als een nieuwe sessie behandelen, wat resulteert in beperkte gegevens. Maar met cross-domain tracking kan GA4 een consistente gebruikerservaring creëren door de sessies van meerdere domeinen aan elkaar te koppelen.

Cross domain tracking: GA4 maakt cross domain tracking gemakkelijker, waardoor je het gedrag van gebruikers over verschillende domeinen kunt volgen. Dit is vooral nuttig voor bedrijven met meerdere websites of winkels die een holistisch beeld willen krijgen van het klanttraject.

Cross domain tracking zorgt ervoor dat je voor zowel je website als je app (wanneer je die hebt) de data kunt inzien op één plek. Dat zorgt ervoor dat je een beter inzicht kunt krijgen in het gedrag van deze gebruikers, ongeacht het platform dat ze gebruiken. Dat is weer belangrijk in het huidige digitale landschap, waar gebruikers verschillende apparaten en kanalen gebruiken.

Bouncepercentage in Universal Analytics

In Universal Analytics (UA) werd er een bounce geregistreerd wanneer een gebruiker slechts één pagina bezocht, ongeacht hoe lang de bezoeker op die pagina bezig was.

In GA4 wordt een gebeurtenisgericht model gebruikt, waardoor je kunt bepalen welke interacties al dan niet als bounces moeten worden beschouwd. Zo kun je instellen dat wanneer een bezoeker minimaal X seconden een pagina bezoekt dat als gebeurtenis (gebruiker) wordt geregistreerd.

In GA4 is de nauwkeurigheid bij het meten van bounces dus sterk verbeterd.

De beperkingen en nadelen van Google Analytics 4

Hoewel GA4 veel voordelen heeft, zijn er ook enkele beperkingen waarmee rekening gehouden moet worden:

  • Gegevensretentie: GA4 slaat gegevens op gedurende een beperkte periode van 14 maanden. Als je gegevens langer wilt behouden, moet je een eigen opslagoplossing implementeren.
  • E-commerce tracking: Hoewel GA4 e-commerce tracking mogelijk maakt, is het op dit moment minder geavanceerd dan in Universal Analytics (UA). Sommige functies, zoals het bijhouden van productniveau-details, zijn momenteel beperkter in GA4.
  • Het dashboard zoals je dat gewenst was is verdwenen. Kan je dit echt niet missen, dan kan je met de tool Looker Studio eenzelfde dashboard namaken.
  • Rapportages voor site snelheid zijn verdwenen.
  • Rapportages voor het ‘zoeken op website’ is geen standaardrapportage meer, maar is alleen nog maar te zien via een maatwerk rapport.
  • Je kunt geen annotaties meer aanmaken in de tijdlijn.

Omdat het nog volop in ontwikkeling is kan het zijn dat bepaalde functies alsnog worden geïmplementeerd in de toekomst.

Google signalen

Google signalen is een functie in GA4 die gebruikmaakt van geanonimiseerde gegevens van Google-accounts om inzichten te bieden over het gedrag van gebruikers, zelfs als ze niet zijn aangemeld.

Het biedt waardevolle informatie over gebruikersstromen en doelgroepen, maar het is belangrijk om de privacyrichtlijnen te volgen bij het gebruik ervan. Het hebben van een cookiemelding is verplicht als je Google Signalen aan wilt zetten. Het voordeel is dat je wel veel meer en betere data zult ontvangen.

Intern verkeer uitfilteren

Het filteren van intern verkeer in GA4 is cruciaal om de nauwkeurigheid van je gegevens te waarborgen. Door het toevoegen van IP-adressen van je interne team of kantoorlocaties aan een IP-filter kun je ervoor zorgen dat interne activiteiten niet worden opgenomen in je rapporten. Zo voorkom je dat jouw bezoek aan jouw website niet wordt geregistreerd als een gebeurtenis.

Debugview

Debugview is een handige functie in GA4 waarmee je de gebeurtenissen en gegevens kunt controleren die naar GA4 worden verzonden. Hiermee kun je de implementatie van GA4 testen en verifiëren of de gegevens correct worden vastgelegd voordat je ze in je rapporten ziet.

Op zoek naar
aanvullende diensten?

seo zoekmachineoptimalisatie

SEO

Optimaliseer je website zodat Google je vindt. Bereik top-3-resultaten met onze unieke strategie.

online marketing diensten nieuwsbrief maken kleidi

E-mail marketing

Automatiseer e-mails en funnels met marketing automation-programma’s, zoals MailBlue, Active Campaign en Mailchimp.

websites op maat kleidi wordpress onderhoud

WordPress onderhoud

Een veilige en snelle omgeving voor je website, ook ná oplevering. Update je software periodiek en voorkom downtime en hacks.

logo maken vormgeving kleidi

Logo’s

Krachtige logo’s en iconen versterken jouw online identiteit. Kleidi werkt samen met creatievelingen voor prachtige ontwerpen.

Webteksten klantcommunicatie kleidi

Webteksten

Inspirerende en pakkende tekst nodig? Kleidi werkt samen met ervaren copy writers, die een boodschap krachtig overbrengen.

social media adverteren campagnes kleidi online marketing diensten

Social Media

Zichtbaar zijn met je bedrijf op Social Media en adverteren op Facebook, LinkedIn, Instagram of Pinterest?

sea seo zoekmachineoptimalisatie

SEA

Adverteer gericht op Google en behaal de gedroomde resultaten. Kleidi werkt samen met een SEA-expert.

Webhosting en onderhoud website laten maken

Webhosting

Domeinnaam vastleggen, nieuwe e-mailaccounts aanmaken en razendsnelle, veilige hosting voor je website regelen wij.

webteksten vertalen kleidi websites webshops online marketing diensten

Vertalingen

Vertaal je webteksten in meer dan 100 talen en vind met professionele vertalers de juiste toine of voice voor jouw website.